Monday, 17 October 2011

Menghitung hari

Aah x lame jek lagi.. 11/11/11... takut nye la.. tapi sukee :D

Thursday, 6 October 2011

R I P Steve Jobs

Setelah menanggung derita akibat kanser yg dialaminye...
Genius di sebalik kejayaan Apple telah pergi buat selama2nya pada umur 56 tahun.
Dan dier telah meninggalkan dunia ini dgn kejayaan yg besar..
And he also left his mark everywhere in the bed, pocket, u name it...

RIP STEVE JOBS (1955 - 2011)

Monday, 3 October 2011

Kisah Siput #2 (Persamaan Siput dgn Manusia)

Kite selalu camtu kan.. kalau org tu mcm slow sikit mule la kite assume dier macam2 kan.. Sedangkan kite tatau ape potential dier kan.. Mungkin ade org slow sikit dari aspek pengiraan tapi kite tatau kot2 dier mmg terer dalam menghafal buku sejarah ke..

Kite selalu tgk org pakai smart2.. Kite assume dier ni.. org kaye or anak org kaye.. Tgk org selekeh sikit je mcm  x de duit kite assume dier org x de duit yg banyak. Tp kite tatau mungkin dier low profile or mls nk pakai smart2.. Mungkin yg pakai smart2 tu pinjam org punye ke.. Kete besar2 mungkin bos dier punye ke.. Ni typical MLM la.. dok tayang duit byk2..Tp satu ape pon tarakkk..

Entah la mungkin kite semua da biase dibesarkan dlm suasana camni kot.. hehehe.. Tapi siput ni mmg la amat cekal lagi tabah.. sebab.. kite tgk dulu perbezaan 2 siput ni pastu baru la kite tau ape persamaan siput ngan manusia ni.. hahahaha



Yang first ni dalam Kisah Siput #1 da ade kan..



Ni siput yang yang baru

Thursday, 22 September 2011

Kisah Lif

Aduhh.. nape kan.. mende yg kite selalu gelakkan org selalu jd kat diri kite sendiri. hahaha.. first2 pasal pintu.. tu la dulu selalu gelakkan org kalau org salah bkk pintu ..

Pastu tren .. sbb gelakkan member salah nek tren..

Skang ni lif.. dulu gelakkan member salah turun tingkat..

Semalam tu da mlm.. aku penat la.. nek la lif.. pastu ade mamat ni pon nek sekali.. ok la x kesah.. aku da tag kat utk ke tingkat 12.. so aku tgk dier mcm nk tag kad dier gak.. tp x berbunyi.. so aku assume la same tingkat ngan aku.. TING. pintu lif bukak.. mamat tu kuar.. aku pon keluar gak la.. tp mase aku kuar tu.. mamat tu tgk aku.. pastu tgk dlm lif.. pastu tgk aku blk.. aku wat bodo je.. jalan la nk blk umah.. nk bkk pintu je.. eyh.. asal rumah aku da tukar kaler ni.. tgk kiri kanan.. ok ni tingkat 10.. mmg aku malu lagi.. cover line.. angkat2 tepon.. tgu mamat tu masuk umah.. dgn lincah nek blk lif.. zzzzz

Selamat Tinggal Sembilu

Setelah hampir 17tahun menjadi antara 20 filem terbaik zaman.. nmpk nye filem sembilu bakal terkeluar dari senarai 20 kutipan terbaik filem di malaysia.. hahaha


sebab ape aku ckp filem sembilu tu akan terkeluar? sbb dier kat bawah..


hahaha citer hantu bonceng yg kontroversi tu 8 juta.. tu x masuk lagi citer raya x jadi ..  bini2 ku gangster lagi.. hahaha skang ni kalau x sampai 5 juta.. minta mahap la mmg x dpt la nk masuk list 20 filem sepanjang zaman

Back back back

Kembali membuang mase di sini.. hehehe

Tuesday, 6 September 2011

Jangan Hilangkan PEN anda

Semua punca dari pen

Hilang pen - tak boleh bwat keje skolah

Tak buat keje skolah - tak pandai

Tak pandai - fail SPM

Fail SPM - tak dapat masuk U

Tak dpt Masuk U - takde ijazah

Takde ijazah - tak boleh dpt keje

Tak dapat keje - takde duit

Takde duit - kusut masai

Kusut masai - tak hensem

Tak hensem - takde awek

Tak ade awek - tak boleh kawin

Takleh kawin - takde anak

Takde anak - lonely

Lonely - tertekan

Tertekan - bunuh diri

#WARNING# - Jangan Hilang Pen ! ! ! HAHAHA


Sumber muke buku

Bersawang

Mood raya masih tinggi lagi...

Thursday, 25 August 2011

Forward : Lokasi Speed Trap


The Location of Speed Trap!! Take notes drivers^^




Due To this festive season, this are the places where the speed trap are locate...
Drive safety ♥


SPEED TRAP LOACTION.


Plus North Highway (From KL):
1- Km 197.1, Km 198.8 & Km 204.3 selepas exit Kemunting
2- Km 208 & Km 214.8 sebelum exit Kemunting
3- Km 271 berdekataan exit Ipoh Selatan
4- Km 274.4 berdekatan exit Ipoh Utara
5- Km 286.9 berdekatan exit Simpang Pulai
6- Km 296 berdekatan exit Gopeng
7- Km 352.6 selepas exit Sungkai
8- Km 373 berdekatan exit Slim River
9- Km 241.9 berdekatan exit Kuala Kangsar
10- Km 308.6 selepas exit Gopeng
11- Km 252 masa turun bukit selepas terowong Menora
12- Km tak pasti tapi betul2 di R&R Gurun
13- 2 km after tol Juru (90km/j)
14- 5 kamera di atas jambatan pulau pinang (so slow je la kat situ)


Plus South Highway:
1- Km 289 sebelum exit Nilai Selatan
2- Ada 3 kamera antara Km 255 - Km 249 (Persimpangan Seremban - Senawang)
3- Km 253 selepas exit Senawang
4- Km 213.9 selepas exit Alor Gajah
5- Betul2 di exit Jasin
6- Km tak pasti tapi selepas hentian sebelah Tangkak
7- Km juga tak pasti tapi jambatan pertama selepas exit Yong Peng utara
8- Km 97.3 selepas exit Air Hitam
9- Betul2 di exit Sedenak


Plus Center:
1- Km 456 selepas exit Sungai Buluh
2- Betul2 di exit Bukit Lanjan
3- Betul2 dibawah Restoran Jejantas Sg Buloh
4- Km 302.8 berdekatan exit Kajang
5- Km 296.5 & Km 297 berdekatan exit Bangi


NKVE
1- 300 meter sebelum tol Jalan Duta (60 km/j)
2- Selepas cabang jalan ke tol Jalan Duta (80km/j)
3- Betul2 di exit Damansara
4- Km 11.2 berdekatan rel keretapi
5- Betul2 di exit Shah Alam
Jaga-jaga


KESAS
1- Km 44.8 berdekatan exit LDP
2- Berhadapan Endah Parade
3- Betul2 di exit Hicom


ELITE (Dari arah KLIA)
1- Km 4.8 selepas exit Batu 3
2- Km 2 - Km 4 atas jambatan berdekatan Makro
3- Betul2 kat bawah restoran jejantas USJ
4- Km 10 sebelum exit USJ


JALAN PERSEKUTUAN
1- Bersebelahan Hotel Mint
2- Berdekatan Esso kat exit Salak Selatan
3- Berhadapan dengan Istana Negara
4- Berhadapan dengan Muzium Negara
5- Kawasan turun bukit selepas pekan Raub (Menghala Kuala Lipis)
6- 2 km sebelum pekan Maran (Arah Kuantan)
7- Area Paya Bungor (Arah Kuantan)
8- Selepas exit ke Bentong (Menghala ke LPT)
9- Jalan Gambang - Kuantan (Turun bukit selepas Matrikulasi Pahang)
10- Berhadapan dengan Mini Malaysia Melaka (70km/j)
11- Berhadapan dengan Zoo Melaka (70 km/j)
12- Bawah jambatan dari Banting ke KLIA (80 km/j)
13- Berhadapan dengan Kolej Inti, Nilai
14- Persimpangan Sg Manggis menghala ke Klang (60 km/j)
15- Berhadapan Tesco Klang (70 km/j)
16- Jambatan berdekatan rumah MB Selangor kat Pasir Panjang (70km/j)
17- 2 km selepas sempadan Perak-Selangor di Jalan Sabak Bernam (berdekatan kilang kelapa sawit)
18- Laluan bertingkat antara USM ke Bayan Lepas
19- Jelutong expressway berdekatan Tesco Pulau Pinang
20- MRR2 antara simpang Taman Melati & Wangsa Maju
21- MRR2 berhadapan Mikro Cheras
22- MRR2 ke damansara,antara batu cave ke Bandar baru selayang


By Afiq KLtown's 


Sumber : Muke Buku

Monday, 22 August 2011

Fakta #3

Sejarah air sirap bole refer sini.. So ni beberapa fakta yg kite mungkin x ambil peduli dan mungkin kite wat tatau je.. Tpi once kite dah tau.. mungkin ianya dpt mengubah persepsi kehidupan seharian kita.

9. Kajian mendapati manusia normal menggunakan 10% daripada otaknya untuk berfikir dan 90% untuk xtvt lain . tp kite tau x yg sebenarnye pembuatan otak-otak kempas tidak melibatkan sebarang otak dlm proses pembikinanye..

10. Jika kita cube menjerit tanpa henti selama lapan tahun, tujuh bulan dan enam hari, tenaga yg dihasilkan utk menjerit itu bole memanaskan secawan kopi.  tp kite tau x yg kite bole je memanaskan air kopi dengan air panas utk 1 minit tanpa perlu menanti selama bertahun2 lamenye.

11. Ikan jerung jika membuka mulut dalam tempoh yg agak lama di lautan, jerung tersebut akan mati lemas kerana kuantiti air yg masuk ke dalam mulutnya. tp kite tau x kite pon bole mati lemas jika membuat perkara seperti jerung tersebut.

12. Ade kajian menyatakan lelaki 6 kali lebih mudah dipanah petir daripada wanita. tp kite tau x yg suara wanita bole mengalahkan bunyi petir di langit? hahaahah welk


JAKEL

Camni sebenarnye.. kisah ni mmg kisah benar.. tiada yg benar melainkan yg benar2 sahaja.. Kejadian ni kat Jakel shah alam.. aku mmg igt lg tarikh dier.. 8/8/2011..

Tapi siapa tau kejadian ni akan berlaku pada tarikh tersebut kan.. kite hanya mampu merancang Tuhan yg menentukan.. Tp mcm agak terkilan jugak la kan.. Nk citer pon mls.. Kalau mender2 ni melibatkan hati dan perasaan dan juge org tersayang kan.. 

Untuk mengingatkan kite sbagai hamba Allah di muka bumi ini.. terpaksa la jugak aku bagitau mender yg sebenarnye..  Dan aku x kisah kalau JAKEL amek tindakan kat aku... Kisah seterusnya hanya gambar yg akan berbicara... 



10


9


8


7


6


5


4


3


2


1













Ok dpt tv 32".. hahaha tahniah syg

Monday, 15 August 2011

Fakta #2

Ni bile nk dekat raye je... mcm2 yang kite buatkan..

5. Ramai org beli kain nk wat baju raye ni kat Nilai 3 la.. Segamat la.. Jakel la.. ape tah lagi.. mmg byk choice kan.. tp kite tau x.. yang Jalan TAR x same ngan TAR buat jalan? apetah lagi air sirap..

6. Ramai org gi bazar ramadhan sbb kat situ byk juadah untuk berbuka.. tp kite tau x yang Ramadhan Maharon dulu belajar kat Kolej Legenda? hahahahaha 

7. Ramai org bile bebuke je x leh tahan nafsu.. Padahal setan2 semua da kene ikat selama sebulan.. tp kite tau x yg ajaran dier selama 11 bulan melekat kat diri kite? hehehe

8. Ramai org bile gi bazar je nk beli murtabak.. tp kite tau x yang murtabak ade dlm wikipedia?

Ehem ehem.. 

Fakta #1


Korang mesti x perasan kan.. walaupon mende ni da jadi mcm mende yg hari2 kita buat.. tp ade perkara yg kadang2 kiter x pernah amek tahu or x pedulikan..


1. Kat Batu Caves ade 364 anak tangga.. Dan jika anak tangga diluruskan akan menjadi sepanjang 170 meter.. Tapi kite tahu x tanpa air sirap.. seseorang itu tidak mampu meneruskan perjalanan sampai ke puncak kerana mengalami dehidrasi yang tinggi..

2. Kereta pertama Ferrari dihasilkan pada tahun 1947. Tapi kite tahu x seseorang jurutera yang mencipta kereta Ferrari tidak dpt menyiapkannye tanpa meneguk segelas sirap ais.


3. Ade kajian mengatakan org lelaki 10 kali lebih buta warna daripada wanita.. Tapi kite tahu x walau sebuta warna sekalipon kite.. kite tetap dpt membezakan air sirap dgn air kelapa..



4. Kite mungkin x perasan yg dalam seminit kite bercakap, purata 300 titisan air liur akan keluar dan lebih kurang 2.5 titisan bagi satu perkataan. Tapi kite tahu x untuk menghasilkan sirap hanya memerlukan kuntum2 bunga rozel dan gule secukup rasa..


ini hanya la untuk mengisi masa lapang di bulan pose ni.. hahaha
Gambar semua dari Pakcik Google


Wednesday, 10 August 2011

Pelajar Malaysia kene Rompak kat London

Kesian nye la kat budak.. da la gi sane nk belajar.. pastu kene camni lak..
Agaknye camne la derang dtg malaysia bole hidup ngan aman..
Kalau ni adik aku mau nanges aku tgk video ni.. Sob Sob


Tape dik.. byk pahala ko dpt aritu.. dugaan bulan puasa

Monday, 8 August 2011

Sekadar Renungan Sesama Insan



Tujuh Perempuan Bertanya, Seorang Lelaki Menjawab




Kaum feminin cakap “susah jadi wanita”, mereka telah digoda dan diperdaya oleh syaitan dan hawa nafsunya sendiri, seperti yang kita lihat dialog dibawah, bagaikan mempersoalkan ketentuan Allah terhadap mereka. Dengan kata lain yang agak kasar, Allah berat ...sebelah pada kaum wanita.


Keluhan remaja perempuan A:

“Aduh, situ tutup, sini tutup. Susah la gini. Apasal laki-laki mudah saja. Tak pakai baju pun takpe. Perempuan auratnya lagi banyak.”


Keluhan isteri A:

“Kenapa la kita para isteri ni nak keluar kena minta izin dari suami kita, padahal suami kita nak keluar kemana-mana pun tak bagitau kita takpe pulak.”


Keluhan remaja perempuan B:

“Jika kita ikut faraid dalam hal pusaka, rugilah kita. Sebab bahagian harta pusaka perempuan lagi sedikit berbanding harta yang anak lelaki dapat. Kami mahu keadilan!”


Keluhan isteri B:

“Kenapa Allah jadikan wanita mengandung dan rasa sakitnya nak melahirkan anak. Suami kita rileks saja? Masa buat anak carilah kita, masa nak beranak kita tanggung sendiri!”


Keluhan isteri C:

“Islam kata kita perempuan wajib taat pada suami, tapi ada Islam cakap suami perlu taat pada isterinya? Mana keadilan pada kaum hawa?”


Keluhan isteri D:

“Bila nak cerai je, suami yang boleh jatuhkan talak. Kenapa isteri tak bolek ceraikan suaminya? Kenapa?”


Keluhan remaja perempuan C:

“Wanita takleh nak beribadat macam lelaki, sebab bila kita ada haid dan nifas, takleh nak solat dan puasa. Ingat perempuan ni suka ke tak solat dan puasa?”.


Dan kemudian datanglah pertubuhan dan organisasi yang membela kaum wanita, dan menuntut hak samarata antara gender, mengekploitasi fahaman wanita yang terjejas akidahnya dek kerana disogok pertanyaan. Kaum lelaki pula cakap, “Ah, mujur aku ni lelaki!”


Tunggu..! Istigfarlah pada wanita yang ada perasaan seperti di atas. Mujur ada seorang lelaki yang bukanlah seorang ustaz namun amat yakin bahawa Allah itu Maha Adil. Dia tidak mampu menuturkan sabda Rasulullah s.a.w dan petikan dari ayat Al-Quran, namun dengan keimanan dan ilmu sedikit yang dia ada ,diolah sebaiknya untuk menjawab soalan-soalan melampau itu.


Lelaki beriman menjawab keluhan remaja perempuan A:

“Cik adik, Islam lah yang mengangkat aurat wanita. Benda yang mahal harganya akan dijaga dan dibelai serta disimpan ditempat yang teraman dan terbaik. Awak ada emas dan permata, adakah awak nak letak terdedah ditepi laluan lalu lalang atau disimpan dirumah agar tiada siapa melihat perhiasan itu? Ok, jika awak letakkan perhiasan tadi dikalangan orang, agaknya apa akan jadi dengan barang perhiasan tadi? Lelaki, yang utama hanyalah bawah pusat ke lutut tapi awak? Saya tidak dapat melihat kulit anda pun kecuali muka dan tangan! Awak tak mungkin akan terangsang nafsu tengok saya hanya berseluar pendek ke lutut kan? Tapi kalau sebaliknya, jangankan saya, tapi tok imam pun akan tercabut serbannya jika tengok awak pakai hanya seluar pendek!”


Lelaki beriman menjawab keluhan isteri A:

“Ok, isteri perlu taat pada suami. Jadi, lelaki apa? Suami perlu wajib taat juga kepada ibunya tiga kali lebih utama dari ayahnya, walaupun dia sudah berkeluarga. Isteri tidak perlu lagi, taatnya hanya pada suami. Kenapa awak perlu taat pada suami? Kerana suami kalian lah yang menanggung dosa yang kalian lakukan!”


Lelaki beriman menjawab keluhan remaja perempuan B:

“Betul ke wanita menerima warisan pusaka lagi sedikit daripada lelaki? Tapi kan, harta itu memang hak untuk wanita itu dan dia berhak lakukan apa saja yang dia mahu. Shh.. jangan kongsi dengan sape-sape walaupun suami. Tak kesian pada lelaki ke, dia perlu membahagikan harta pusaka itu kepada isteri dan anak-anaknya. Kalau isteri dia ramai, anak dia ramai, harta pulak secebis, tak merasa lah jawabnya!”


Lelaki beriman menjawab Keluhan isteri B:

“Tahniah la sebab awak dapat mengandung dan melahirkan. Setiap kali awak begitu, wanita itu didoakan oleh sekalian makhluk dan malaikat! Beruntungnya awak! Andaikan awak meninggal pula masa beranak tu, percayalah… itu mati syahid dan ganjarannya syurga. Ya, syurga menanti awak malah beranak 15 kali pun sihat sampai ke tua! Sebab tu tak ramai orang wanita meninggal masa melahirkan !”


Lelaki beriman menjawab Keluhan isteri C:

“Akhirat nanti, saya dan lelaki lain didunia ini akan diminta bertanggungjawab keatas empat jenis wanita. Siapa? Mereka ialah isteri saya, ibu saya, anak perempuan saya dan adik perempuan saya. Tahu maksudnya? Awak nanti di akhirat, awak akan dibantu oleh empat lelaki! Siapa mereka? Mereka ialah suami, ayah, adik atau abang malah anak lelaki awak!”


Lelaki beriman menjawab Keluhan remaja perempuan C:

“Nak beribadat macam lelaki? Ingat mudah ke nak dapat syurga? Sedarlah, awak sebagai wanita boleh masuk sebarang pintu syurga yang awak sukai. Ya, dah la syurga, ada pilihan pula hanya dengan empat cara. Apa itu? Solat lima waktu, berpuasa bulan Ramadhan, menjaga kehormatan dan tahu apa satu lagi? Taat pada suami awak. Itu saja asasnya!”


Lelaki beriman menjawab Keluhan isteri D:

“Saya, seorang lelaki wajib berjihad fisabilillah. Awak, seorang wanita jika taat akan suaminya,dan menunaikan tanggungjawabnya kepada Allah, maka awak akan turut menerima pahala setara seperti pahala orang pergi berjihad fisabilillah tanpa perlu mengangkat senjata!”


Lelaki beriman bertanya:

“Sebenarnya, apa lagi yang awak mahu, wahai kaum hawa?”


Namun, wanita-wanita tadi menangis dan salah seorangnya berkata;

“MasyaAllah, sayangnya Allah pada wanita, namun kami sendiri yang mengheret diri ke neraka yang mana ramainya kaum kami berbanding kaum lelaki!”


Demikianlah dialog wanita-wanita yang curiga itu dengan seorang lelaki biasa namun beriman.


Musuh Islam tidak akan berhenti melakukan segala upaya, sampai kita ikut dan tunduk kepada cara-cara dan peraturan yang dipromosikan dan diperjuangkan mereka.


Allah, yang menciptakan kita, maka sudah pasti Dia yang Maha Tahu pada manusia, sehingga segala hukumNya malah peraturanNya, tentulah yang terbaik bagi manusia dibandingkan dengan segala peraturan yang dicipta manusia.


Wahai lelaki, jagalah isterimu kerana dia perhiasan, pakaian dan ladangmu, sebagaimana Rasulullah s.a.w pernah mengajarkan agar kaum lelaki berbuat baik selalu (lembut) terhadap isteri anda sekalian.


Berbahagialah wahai para muslimah. Tunaikan dan menegakkan agamamu, nescaya syurga menanti...


Wanita cantik, melukis kekuatan pada masalahnya Dia tersenyum saat tertekan Tertawa di saat hati sedang menangis Memberkati di saat terhina.. Dan mempesona kerana memaafkan Wanita cantik, mengasihi tanpa marah Dan bertambah kuat dalam doa dan pengharapan SubhanAllah.... Hari ini ku bimbangi jika terakhir hidup Adakah lagi subuh esok... Untuk ku bernafas dan sujud mengabdi pada-Mu Berikan daku kesempatan menebus kesalahan Lantaran dosa dan noda krn sengaja melupakanMu Hadirkan damai sebelum di hujung nafasku Rahmat kasihMu Tuhan ampunan-Mu ku damba.." "Ya muqollibal qulub tsabbit qolbi ‘alad dinika wa ‘ala tho’atika"

Sumber : Kat sini

Friday, 5 August 2011

Kisah Kangaroo

Ok.. hari tu da post pasal Kisah Singa dan juga Kisah Siput..
So hari ni nk citer la pasal kangaroo tu.. Sape2 yg penah gi aussie mesti carik binatang ni..
Aku pon kalau dak umah aku gi sane nk kirim sekor due bawak blk mesia
Tapi apakan daya mmg x bole.. Tapi byk sebenarnye kisah kangaroo yg dirahsiakan..
Dari zaman kite bebudak lagi kite dah di brainwash oleh cekgu2 kite yg kangaroo tu blabla...
Tapi percayalah ade kisah yg tidak disampaikan kepada kite oleh org lame2..
Nak tau ape kisahnye dan bagaiman kangaroo bole hidup di kalangan manusia?
Hayatilah sebuah video documentari sebenar mengenai dunia kangaroo di bawah..


Ni lah yg terjadi bile kangaroo memasuki dunia manusia

Thursday, 4 August 2011

Penghargaan Dari CIMB

Bla bla bla... Name en bla bla bla bla...
Dari Cimb bla bla bla.. sebagai penghargaan kerana menggunakan perbankan kami..
(dalam hari dapat duit 100k ke ni)
Sebagai penghargaan kepada pelanggan kami bla bla bla...
Pelan Takaful... (ok aku da tensen dah bile tukar masuk insurans ni)
Aku mmg da saket hati da.. elok ko igt dpt duit tetibe citer lak pasal duit ko yg kene keluar..
OK pastu tanya keje ape.. kite nk tgk pelan ape yg sesuai.. bla bla bla..
Ok en bayar RM50 sebulan.. (bole consider lagi..) kite ade 6 perkara yg kite cover

1. Kemalangan maut menggunakan kemudahan awam
    (400 k) cimb bayar lump sum

2. Kemalangan maut tidak menggunakan kemudahan awam
    (200 k) Cimb bayar lump sum

3. Hilang upaya / cacat disebabkan kemalangan
   (200k)

4. Pampasan keluarga disebabkan kite da x leh keje
    (20k selama 5 tahun)

5. Kemalangan pastu dok hospital.. x kesahla hospital ape pon
    (RM200 sehari - paling lame 180hari - minimum 6 jam)

6. Kemalangan pastu dikire sebagai pesakit luar
   (RM1300 untuk setahun - kirenye dlm setahun kite bole clam byk ni je)

Ni la dier yg derang offer kat aku.. aku pon mcm da terkesima.. lalu setuju
Hahahaha sbb mende alah ni bile aku da kawen.. bole cover utk satu family aku pulak
RM 50 utk cover mender2 ni sehingga umor 70 tahun ( x de tempoh matang)
Agak2 berbaloi ke RM50 tu..

Pelan dier PELAN TAKAFUL PA SMART PRO dari CIMB AVIVA TAKAFUL


aku setuju je.. sbb rezeki dtg dr Allah S.W.T.. kalau dier tipu antara dier ngan Allah dan aku x halalkan. Kalau betul aku doakan same2 semoga rezeki kite same2 melimpah ruah di bulan puasa ni.. 

Salah siapa

Hari ni kuar berita kat surat kabor ngan radio..Pasal 3 org budak dibuli pelajar senior yg berumor 12 tahun.. Di sekolah agama di Baling.. Yg teruknya.. dah la dipukul.. diliwat pulat tu.. aduhh . Kat sini umor 12 tahun dah pandai buat2 mende tu.. Kat sekolah agama pulak tu .Tempat sepatutnya melahirkan lebih byk imam2 yg unggul dan dipandang tinggi.. Tapi baru umor 12.. x sampai remaja pon lagi.. dah rosak akhlas.  Patut ke nanti anak2 kite hantar kat sekolah agama..  Ataupon pgl ustat or ustazah just ajar anak kite kat rumah. So kite bole lihat ape yg mereka lakukan .. Sbb skang pon byk kes cikgu belasah budak, ustat pon x terkecuali.. Pastu sekolah asrama penuh tempat yg sesuai ke utk pembentukan sahsiah remaja.. Entah la.. tatau mane silapnya.. didikan kat umah or didikan kat sekolah.. Hmmm

Wednesday, 3 August 2011

Disebalik bicycle kick

Walaupon da lame.. Hampir seminggu..


Kisah 2 org pemain malaysia yg melakukan bicycle kick pada mase yg same



Ni video nye.. 

Ni bkn nk hentam or memalukan sesiapa.. cume aku bangga sebab org malaysia da semakin maju dlm sukan no 1 di dunia ni.. Ni org semua dok hentam.. Sbb x kene.. Cube kalau kene.. X ke mcm video kat bawah ni



Ni gol dari player bertaraf world class

Cube kalau aritu salah sorang kene bola pastu gol.. x de nye mereka kene kutuk kan.. mesti di julang habes tinggi nye mcm goal Rooney tu..  c'mon.. kite kene bangga ngan ape yg Malaysia ade.. bkn hanya pandai menilai or kutuk or pape je la.. tp diri kite sendiri sikit pon x memberi ape2 sumbangan melainkan caci makian.. Sekian..Renung2kan dan selamat beramal ! :D

Tuesday, 2 August 2011

Selingan Petang #2 : Pulangkan blk tangan ita


Sepasang suami isteri – seperti pasangan lain di kota-kota besar meninggalkan anak-anak diasuh pembantu rumah semasa keluar bekerja.
Anak tunggal pasangan ini, perempuan berusia tiga setengah tahun.
Bersendirian di rumah, dia kerap dibiarkan pembantunya yang sibuk bekerja bermain di luar, tetapi pintu pagar tetap dikunci. Bermainlah dia sama ada berbuai-buai di atas buaian yang dibeli bapanya, ataupun memetik bunga raya, bunga kertas dan lain-lain di laman rumahnya.
Suatu hari dia terjumpa sebatang paku karat. Dia pun melakar simen tempat letak kereta ayahnya tetapi kerana diperbuat daripada marmar,lakaran tidak kelihatan. Dicubanya pada kereta baru ayahnya. Ya….kerana kereta itu bewarna gelap, lakarannya jelas. Apa lagi kanak-kanak ini pun melakarlah melahirkan kreativitinya. Hari itu bapa dan ibunya bermotosikal ke tempat kerja kerana minyak baru dinaikkan harga hari ini, 6hb Jun 2008. Semalam mereka tak sempat isi minyak kerana pulang lewat. Sampai je stesen minyak, atendan pam beritahu minyak dah habis…
Penuh sebelah kanan dia beredar ke sebelah kiri kereta. Dilakarnya gambar ibu dan ayahnya, gambarnya sendiri, lukisan ayam, kucing dan sebagainya mengikut imagina sinya. Kejadian itu langsung tak disedari si pembantu rumah.
Pulang petang itu, terkejut besar pasangan itu melihat kereta yang baru setahun dibeli dengan bayaran ansuran yang belum habis berbayar, berbatik-batik. Si bapa yang belum pun masuk ke rumah terus menjerit, ‘Siapa punya kerja ni?’
Pembantu rumah yang tersentak dengan jeritan itu berlari keluar. Dia juga beristighfar. .Mukanya merah padam ketakutan tambah-tambah melihat wajah bengis tuannya.
Sekali lagi diajukan pertanyaan keras kepadanya, dia terus mengatakan ‘Tak tahu… !’
‘Saya tak tahu Tuan..! ‘
‘Duduk di rumah sepanjang hari tak tahu, apa kau buat?’ herdik si isteri lagi. bila anak yang mendengar suara ayahnya, tiba-tiba berlari keluar dari bilik. Dengan penuh manja dia berkata ‘Ita buat ayahhh.. cantikkan!’ katanya menerkam ayahnya ingin bermanja seperti selalu.
Dengan kasih murni seorang anak yang belum memahami apa-apa, menarik lembut poket seluar abahnya, manja.
Si ayah yang hilang sabar merentap ranting kecil pokok bunga kertas didepannya, terus dipukul bertalu-talu tapak tangan anaknya. Si anak yang tak mengerti apa-apa terlolong-lolong kesakitan sekaligus ketakutan.
Puas memukul tapak tangan, si ayah memukul pula belakang tangan anaknya. Si ibu cuma mendiamkan diri, mungkin setuju dan berasa puas dengan hukuman yang dikenakan.
Pembantu rumah melopong, tak tahu nak buat apa-apa, sungguh kesian dan teramat sedih, namun dia sangat takut. Si bapa cukup rakus memukul-mukul tangan kanan dan kemudian tangan kiri anaknya. Selepas merasa puas, si bapa masuk ke rumah dituruti si ibu. Pembantu rumah segera memeluk dengan penuh sayang dan duka, cepat-cepat menggendong anak kecil itu, membawanya ke bilik. Dilihatnya tapak tangan dan belakang tangan si anak kecil calar balar. Menangis teresak-esak keduanya dalam bilik.
Pembantu rumah memandikan anak kecil itu. Sambil menyiram air sambil dia menangis. Anak kecil itu pula terjerit-jerit menahan kepedihan sebaik calar-balar itu terkena air. Si pembantu rumah kemudian menidurkan anak kecil itu. Si bapa sengaja membiarkan anak itu tidur bersama pembantu rumah. Keesokkan harinya, kedua-dua belah tangan si anak bengkak. Pembantu rumah mengadu. ‘Sapukan minyak gamat tu!’ balas tuannya, bapa si anak.
Pulang dari kerja, dia tidak melayan anak kecil itu yang menghabiskan masa di bilik pembantu. Si bapa konon mahu mengajar anaknya. Tiga hari berlalu, si ayah langsung tidak menjenguk anaknya sementara si ibu juga begitu tetapi setiap hari bertanya kepada pembantu rumah. ‘Ita demam..’ jawap pembantunya ringkas. ‘Bagi minum panadol tu,’ balas si ibu.
Sebelum si ibu masuk bilik tidur dia menjenguk bilik pembantunya. Apabila dilihat anaknya ita dalam pelukan pembantu rumah, dia menutup semula pintu.
Masuk hari keempat, pembantu rumah memberitahu tuannya bahawa suhu badan Ita terlalu panas. ‘Petang nanti kita bawa ke klinik. Pukul 5.00 siap’ kata majikannya itu. Sampai waktunya si anak yang longlai dibawa ke klinik. Doktor mengarahnya ia dirujuk ke hospital kerana keadaannya serius.
Setelah seminggu di wad pediatrik doktor memanggil bapa dan ibu kanak-kanak itu. ‘Tiada pilihan..’ katanya yang mencadangkan agar kedua-dua tangan kanak-kanak itu dipotong kerana jangkitan yang sudah menjadi gangren sudah terlalu teruk. ‘Ia sudah bernanah, demi nyawanya tangan perlu dipotong dari siku ke bawah’ kata doktor. Si bapa dan ibu bagaikan terkena halilintar mendengar kata-kata itu.
Terasa dirinya tunggang terbalik, tapi apalah dapat dikatakan. Si ibu meraung merangkul si anak. Dengan berat hati dan lelehan air mata isterinya, si bapa terketar-ketar menandatangani surat kebenaran pembedahan.
Keluar dari bilik pembedahan, selepas ubat bius yang dikenakanhabis, si anak menangis kesakitan. Dia juga terpinga-pinga, melihatkedua- dua tangannya berbalut putih. Direnung muka ayah dan ibunya. Kemudian ke wajah pembantu rumah.
Dia mengerutkan dahi melihat mereka semua menangis. Dalam seksaan menahan sakit, si anak yang keletah bersuara dalam linangan air mata.

‘Abah.. Mama… Ita tak buat lagi. Ita tak mau ayah pukul. Ita tak mau jahat. Ita sayang abah.. sayang mama.’ katanya berulang kali membuatkan si ibu gagal menahan rasa.

‘Ita juga sayang Kak Narti..’ katanya memandang wajah pembantu rumah, sekaligus membuatkan gadis dari Surabaya itu meraung seperti histeria.
Tidak seorang pun yang melihat suasana itu tidak menangis….

‘Abah.. bagilah balik tangan Ita. Buat apa ambil.. Ita janji tak buat lagi! Ita nak makan, macam mana? Nak main macam mana? Ita janji tak conteng kereta lagi,’ katanya bertalu-talu. Bagaikan gugur jantung si ibu mendengar kata-kata anaknya. Meraunglah dia sekuat hati namun takdir yang sudah terjadi, tiada manusia dapat menahannya..

“Didiklah dan pukullah anak anda dengan penuh kasih sayang, bukan untuk lepaskan geram & marah anda….”

Sumber : usrahonline

Budak umor 19 tahun dpt projeck 1mil

Ok.. aku tatau la aku bangga ke jeles ke ape ke ni.. perasaan ni x bole nk digambarkan..
Umor 19 tp da dpt projek 1 juta dari kerajaan..
Entah la sbb aku pon keje kontraktor tp bukan bidang binaan..
Nk dpt projek puluh ribu pon susah.. ni 1 juta camtu je dpt?
Part time kolej lak tu ! adoiyai..

Sumber : The Star

Kisah Singa

Tadi kisah siput yg comel tp menyakitkan hati.. Ni kisah singa yg menyentuh hati..
Mmg citer ni da lame gile.. tp tiap kali aku tgk.. ttp x bosan..
Aku harap aku ade sekor singa camni.. x dpt sekor 2 ekor pon x pe..

Sedikit sipnosis yg telah dialih bahasa oleh aku.. hahaha

Pada tahun 1969, seorang pemuda Australia, John Rendall dan kawan nya Ace Bourke, membeli seekor anak singa daripada jabatan haiwan Harrods yg pada mase itu sah di sisi undang2. Derang namekan anak singa tu sebagai 'Christian'. Dan disebabkan aku mls nk tulis dah..



Aku nak 2 ekor !

Kisah Siput

Semua org tau ade byk jenis siput kat dunia ni.
Ade yg kite mkn, ade yg kite wat sebagai 'bahan kutukan' utk org lain
Pernah terfikir x.. kalau siput ni betul2 menggangu kite..
Dan siput ni amat la besar? Dan siput ni hidup !
Siput ni jugak la menyebabkan kesesakan lalu lintas ! x percaye? tgk ni..




Ade bran? haha mamat ni mmg aku admire dr dulu.. Dier gifted !

Monday, 1 August 2011

Puasa

Selamat Berpuasa kepada Seluruh Umat Islam Di Dunia..

Hari ni hari first pose.. sahur mcm sandwich je.. tp mcm ok je..
Sampai kol 2pm still rilek2 je.. kalau ok mmg sahur ni akan diteruskan selama sebulan..

Menu Sahur untuk first day :

Roti Wholegrain fibremeal gardenia 2 keping
Telur goreng sebijik
Protein Shake
Asid amino
Air masak yg byk..

Tp serius lain pule rase dier dari mkn nasi.. sbb karbo cepat digest kot. haha

*update ; kol 4.30 pon still x rase lapar .. japgi bole la gi gym seframe sebelum buke

Kolam ikan

Kolam ke tasek ek.. aku pon da lupe ape namenye yg kat S2 tu..
Tape abaikan.. Cume comel lak rase tgk gelagat ikan2 ni..
Ni citer pasal ikan betul ke.. bkn "ikan" lain k.. hahaha
Aku harap nanti aku ade kolam ikan besar camni.. ikan manja camni.. haha


Starting agak slow.. lmbt panas lagi ikan2 ni


Pastu berlumbe ikan nk makanan


Last sekali enjoy ur dinner ! Yeahhh :D

Saturday, 30 July 2011

Pemohon tukar name Aleesha meninggal dunia

Sape yg tatau aku pon tatau nk ckp camne.. Tp dier dah 'pergi' same2 la kite sedekahkan al fatihah moga rohnya di tempat kan di kalangan org2 yg beriman.. InsyaAllah





Mohd Ashraf Hafiz Abdul Aziz, yang gagal dalam permohonan menukar namanya kepada Aleesha Farhana, meninggal dunia ketika dirawat di Unit Rawatan Rapi (ICU) Hospital Sultanah Nur Zahirah, di Kuala Terengganu, 5 pagi tadi.

Beliau dimasukkan ke hospital itu 3 pagi semalam setelah mengalami masalah jantung dan tekanan darah rendah.

Bapanya, Abdul Aziz Ahmad, 60, ketika dihubungi berkata jenazah anaknya itu dijangka dikebumikan selepas waktu Zohor.

Katanya beliau menunggu kepulangan anggota keluarga yang lain untuk membincangkan di mana jenazah allahyarham akan dikebumikan.

Semalam, doktor mengesahkan anaknya itu mengalami serangan jantung yang tidak stabil atau 'unstable angina with cardiogenic shock'.

Ahsraf nak jadi Aleesha meninggal duniaKatanya Mohd Ashraf Hafiz, 25, sebelum ini mengalami kemurungan selepas permohonan yang difailkan di Mahkamah Tinggi Kuala Terengganu untuk menukar kepada nama wanita, ditolak pada 18 Julai lalu.

Mohd Ashraf Hafiz yang berasal dari Seberang Takir, memohon untuk menukar nama di dalam MyKadnya kepada Aleesha Farhana Abdul Aziz setelah beliau melakukan pembedahan menukar jantina di Thailand dua tahun lalu.



(Sumber: Malaysia Kini)



Friday, 29 July 2011

Kisah Kumpulan Sepah Juara Maharaja Lawak

Ni aku ade dgr citer..kumpulan sepah dah berpecah. Tinggal Jep sorang je.
Mamat ngan Shuib kuar bawak haluan masing2.. Tapi jgn risau..
Kumpulan Sepah dah ade pengganti yg baru utk Mamat dan Shuib..
Nk tgk ahli kumpulan sepah yang baru?




















hahahahaha jgn marah ! gurau2 jek.. :P

Ni lah dier gambar kumpulan sepah yg dah berpecah mase kat stadium bukit jalil..
Jangan salah sangka ek.. BERPECAH di STADIUM SAHAJA.. hahahahahaha

Bukit Jalil #2

Semenjak pakai kete.. amat la jarang sekali naik public transport..
So semalam utk mengelakkan kaki mental fizial penat disebabkan jem..
Decide utk nek tren ngan member..
2 2 jarang naik tren.. So mcm biase pergi beli tiket blk kat chan so lin.. pergi blk 2 heng je
Turun la tgu tren.. punye la ramai penyokong malaysia.. tape chill2 dulu..
Ok tren pon sampai.. ramai org kuning masuk dlm tu.. aku pon naik sekali..
Tren tu gerak blk aku tgk asal la ade ramai lg yg x nek tren ni..
SEKALI ! damn salah nek tren.. da la tren tu menuju ke ampang.. aduhhhh
trun kat next station.. nah ko... punye la ramai salah tren ! HAHAHAHA
pakgad siap ckp la.. ramai nye salah nek tren.. ok pakcik time kasih.. aku MALU

Thursday, 28 July 2011

Bukit Jalil #1

Semalam satu pengalaman yg x dpt dilupekan.. Ini kali ke-3 pergi stadium
First mase kecik2 tu pon masuk sbb stadium x de pape function pon..
Seken mase T-Team vs Malaysia tu pon sbb kolej..
Third time.. Sbb memberi sokongan yg padu kepadan pemain kebangsaan kite.
Walaupon kalah.. tp aku bangga sbb mutu permainan bola sepak kite semakin meningkat..

keadaan sebelum start game.. meriah semua.. hehehe


Wednesday, 27 July 2011

Harimau Malaya Auuuummmm

Kali ini all out utk skuad kebangsaan kite.. Oleh itu


Dan juga sebagai lautan kuning esok.. eyh kuning ke biru ek.. hentam saje la.. 


Seb bek kat Nike pavi ade lagi baju ni.. yeyyyy

TQ Sayang.. Luv u much

Cubaan Memasak


Cubaan memasak ayam masak lemak cili padi.. wahahahaha asal la kaler dier x mengancam.. ish2



agak2 kalau santan tu tukar pakai susu low fat bole x

Tuesday, 26 July 2011

Kisah bos dan aku

Situasi : Tanya direction pergi ke sesuatu tempat

Aku : "Bos.. camne nk pegi kat sekian sekian nye tempat ek.. saye x penah pegi la".
Bos : "Ameng ade x.. ko gi tanye Ameng camne nk gi"
Aku : "Ameng da kuar da..."
Bos : "Jap ek" .. (sambil taip name sekian sekian kompeni kat komputer dier)
Aku : Berlalu pergi belakang bos tgk ape yg keluar kat screen komputer dier
Bos : "Betul camni kan ejaan dier?"
Aku : "Aah ye la kot.. bos yg suruh ikut alamat ni"
Bos : "Eyh ! Pasal ape lak aku yg kene carik ni.. Sape yg bos ni.. Kat bilik ko x de internet ke"
Aku : Bos la bos.. saye ikut je
Bos : R u trying to F word with me?
Aku : X x .. (sambil senyum nganjing)
Bos : "Keluar dari bilik aku" (sambil  bos print alamat yg baru)

Time kasih bos !

 perbualan sebenar yg telah di translate dlm bahasa melayu.. haha

#twitter

#bahasalembut = saya selalu pergi tgk filem2 buatan anak melayu kite
#bahasakasar   = kalau dpt tiket free aku pergi la tgk


#bahasalembut = best gak kau tarik lagu awie tadi tu kan
#bahasakasar   = sore mcm angsa tercekik nasi lagi ko nk nyanyi kan

#bahasalembut = awak nk tak gula2 mint ni? saye ade lebih ni
#bahasakasar   = mulut ko tu bau longkang.. x paham2 lagi ke

#bahasalembut = cantik gak care ko decorate bilik ko ni kan.. 
#bahasakasar   = nape ko x buat pusat pelupusan sampah je bilik ni

#bahasalembut = wangi kan bau perfume baru ko 
#bahasakasar   = ko ngan bangla wat tar jalan da same bau da lahanat

#bahasalembut = aku ade 2 deodorant ni.. lebih beli kat watson tadi
#bahasakasar   = bau ketiak ko da mcm bau nigger dah

#bahasalembut = bagus la ko da ade bisnes sendiri skang
#bahasakasar   = bapak ko Tan Sri bole la

#bahasalembut = hari ni ko nmpk lain dari hari2 biasa
#bahasakasar   = ko mmg pakai baju terbalik ke?


p/s : ni copy + edit je yg semalam nye hashtag.. hahahaha tiada kaitan yg idup atau bla bla bla bla..........

Monday, 25 July 2011

Durian oh Durian #part 2

Kesedaran sivik x de ke.. kedai ko tu da la aircond..
Pastu bertutup.. Ye sume org tau durian sedap..
Tp x de la sampai mkn dlm kedai.. pastu kedap udara lak tu kan..
Perghhhh bole pengsan dowh bau durian dlm aircond.. demn...